X. G. Balard, ^etvorodimenzionalni ko{mar, 2005
Zagonetan
po~etak in medias res, maestralno vo|ewe zapleta kroz razli~ite
slojeve pro{losti, kroz precizno i detaqno opisan postkatastrofi~an, jezivo
dehumanizovan i pra{inom i ru{evinama zatrpan prostor sugestivne, iako
zastra{uju}e atmosfere, ose}aj da nad svime stoji neka kosmi~ka tajanstvenost,
do samoga kraja nerazre{ena i neukinuta, sve to ~ini Balardove pri~e vi{e nego
vrednim preporuke.
Pripoveda~ koji nau~nofantasti~ne topose i kli{ea ve{to
preokre}e i oneobi~ava, Balard mawe ili vi{e prepoznatqive fizi~ke i globalne
katastrofe i futuristi~ke preobra`aje sveta i dru{tva koristi kao pozadinu za
istra`ivawa unutra{weg prostora duha i tela. Izolacija kao prinuda represivnih
sistema ~ije se ideologije postepeno interiorizuju ali i kao svojevoqno
otu|ewe, te`wa da se iza|e iz ko{mara postojawa u prostoru i vremenu, da se
ostvari apsolutni kontinuum egzistencije oslobo|en izraslina materijalnog,
obele`ja su kraja sveta i ~oveka u Balardovoj viziji. “Glasovi vremena”
odzvawaju u glavama Balardovih junaka dok se bez voqe i snage kre}u po jednom
umiru}em, poluraspadnutom, poluautomatizovanom svetu. U Balarda nema vere u
nauku i nau~ni pogled na svet, u sile razuma ili u bilo kakav napredak,
biolo{ki, socijalni, ekonomski, ali wegov svet nije lament pesimiste, ve} delo
koje svojom strukturom, sugestivno{}u i snagom slike koja, ~ak i kada opisuje
hladno i distancirano, anatomski, intrigira i uvla~i ~itaoca, narativnim ritmom
koji odra`ava sveop{tu disonantnost i nestabilnost skepsu i o~aj preobra`ava u
vrednu umetni~ku viziju.
Kwiga je
propra}ena studijom Novice Petrovi}a, “Motiv entropije u delu Tomasa Pin~ona i
X. G. Balarda”, koja prikazuje istoriju i ekspanziju termina entropija kroz
razli~ite nauke i detaqno analizira dela Pin~ona i Balarda s obzirom na
upotrebu motiva entropije u fizi~kom, psiholo{kom i socijalnom smislu, kao i s
obzirom na efekat koji ta upotreba ima na planu forme.